Vauhti tappaa
Maailman luontopäivää vietettiin 3. maaliskuuta. Tämän vuoden teemana oli digitalisaatiokeksintöjen hyödyntäminen luonnonsuojelussa. Voisiko digi pelastaa Sri Lankan norsuja, joita menehtyy nyt ennätystahtiin?
Sri Lankassa on viehättävää matkustaa junalla. Norsujen kannalta rautatiet ovat kuitenkin yksi monista hengenvaarallisista esteistä, jotka niiden elämää ahdistavat. Vuodessa junan alle jää 15-20 norsua. Viime lokakuussa yhtenä ainoana yönä (28.10.), kahdessa eri paikassa, kuoli kuusi norsua.
Norsut eivät huvikseen pyri junaraiteille. Mikäli rata on vedetty niiden ruokailu- ja lisääntymisalueen halki, niiden on pakko ylittää se pysyäkseen hengissä. Norsut vaeltavat ja vaeltaminen on välttämätöntä, jotta ravintoa ja vettä riittää eivätkä alueet kulu tyhjiksi.
Junien ja norsujen törmäysten vähentämiseksi on ehdotettu erilaisia teknisiä ratkaisuja.
Koska norsut liikkuvat pääsiassa öisin, junissa tulisi olla voimakkaita led-lamppuja, lämpökameroita tai infrapunakameroita. Radalle tai radan varteen pitäisi kiinnittää erilaisia liikesensoreita. On myös esitetty, että norsujen GPS-kaulapantojen avulla eläinten liikkeitä voitaisiin seurata, kun satelliitti välittäisi tietoa ja radalle pyrkivään elefanttiin osattaisiin varautua.
Olisiko tämä Maailman luontopäivän tarkoittamaa villieläinten suojelua digitalisaation avulla?
Kaulapannan kiinnittäminen jopa 5000-kiloisen eläimen kaulaan ei ole pikkujuttu. Entä kuinka monen norsun kaulaan se pitäisi saada kiedottua?
Paikannin sinänsä ei suojelle, jonkun tai jonkin on dataa myös seurattava ja huolehdittava tiedonsiirrosta. Junassa on myös oltava norsudatalle valpas kuljettaja.
Mitä juniin tai radoille asennettaviin infrapuna- ja muihin varustuksiin tulee, niitä pitää huoltaa ja niiden on oltava vahvaa tekoa, jotta ne kestävät helteiden ja monsuunisateiden kulutusta ennen määräaikaisia uusimisia.
On myös esitetty, että rataosuuksille, joiden poikki kulkee norsujen perinteinen vaellusreitti, pitäisi rakentaa yli- tai alikulkuja yhteentörmäysten välttämiseksi. Sekään ei ole aivan yksinkertaista eikä ole sanottu, että norsut itse pitävät asiantuntijoiden valitsemaa ylityspaikkaa oikeana.
Mahdollisimman oikeiden paikkojen löytämiseksi olisi tärkeä voida seurata eläinten liikkeitä. Tässä satelliittiseuranta olisi varmasti suureksi avuksi.
Jotain – ja paljonkin – voidaan kuitenkin tehdä vaikka heti. Sri Lankan rataverkko ei ole pitkä eikä tiheä eikä suinkaan kaikilla osuuksilla ole norsuja. Koska norsut liikkuvat lähinnä yöaikaan, monta norsunhenkeä pelastuisi jo sillä, että niiden asuinalueita halkovilla rataosuuksilla olisi öisin nopeusrajoitus – ja että jo määrättyjä nopeusrajoituksia noudatettaisiin. Ihmisille matka kestäisi vähän kauemmin, mutta taajamissahan ajetaan muutenkin hitaammin. Vältetyn onnettomuuden toiselle osapuolelle se olisi koko elämä.
Tällainen maailman villin luonnon suojelu olisi myös ilmaista.
https://ceylontoday.lk/2023/11/11/speed-that-kills-elephants/
Teksti: Katri Simonen
Kuva: Sameera Weerathunga